عدس و انواع عدس ریز

عدس ریز کانادایی بسته و عمده

عدس ریز و انواع آن

برای توضیح عدس ریز ابتدا به معرفی عدس و انواع آن می پردازیم سپس در ادامه در مورد عدس توضیحاتی ارائه می کنیم.

عدس چیست؟

عدس نوعی گیاه  در رسته حبوبات است. آنها دانه های خشک شده گیاه عدس هستند و هرگز به صورت تازه و همیشه خشک مصرف نمی شوند. عدس سرشار از پروتئین و کم چربی است، که آن را به یک غذای اصلی برای تهیه انواع گزینه های غذایی تبدیل می کند.

انواع عدس

آنها در انواع مختلفی هستند از جمله:

عدس مسطح: رایج‌ترین نوع عدس است و اغلب در سوپ و خورش استفاده می‌شود. آنها به‌سرعت پخته می‌شوند و طعم ملایمی دارند.

عدس سبز فرانسوی: عدس پوی نیز نامیده می‌شود، این عدس کوچک‌تر و گردتر از عدس صاف است. وقتی پخته می‌شوند شکل ترد خود را حفظ می‌کنند و بافتی لطیف دارند و برای ریختن در سالاد، استفاده به‌عنوان پایه کاسه غلات، یا مخلوط‌کردن با گیاهان یا سبزیجات دیگر به‌عنوان غذای جانبی مناسب هستند.

عدس سیاه: این عدس مغذی‌ترین دسته است و طعمی قوی و خاکی دارد. آنها شکل گرد و بافت خود را هنگام پخت حفظ می‌کنند و آنها را به انتخاب خوبی برای سالاد یا به‌عنوان غذای جانبی تبدیل می‌کند.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع عدس به مقاله ” همه چیز درمورد عدس + 28 خاصیت عدس “در قسمت مقالات رجوع کنید. 

عدس ریز چیست و چه انواعی دارد؟

عدس ریز یکی از انواع حبوبات است که در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی وجود دارد. برخی از انواع عدس ریز عبارت‌اند از:

انواع عدس ریز

در بازار ایران انواع عدس ریز وجود دارد که در ادامه به معرفی و برسی آنها می‌پردازیم. 

عدس ریز ایرانی و عدس ریز خارجی

عدس ریز در بازار ایران به دو دسته کلی تقسیم می شوند

  1. عدس ایرانی یا محلی که از شهرهای گوناگون ایران مانند: اردبیل، کرمانشاه، اراک، بختیاری، گرگان، مشهد و دیگر شهرهای ایران کشت و تولید می‌شوند. 
  2. عدس خارجی که معمولاً این عدس ها از کشورهایی مانند روسیه، ترکیه، استرالیا، هند و کانادا وارد ایران می‌شوند. عمده ترین سهم بازار عدس خارجی را عدس ریز کانادایی به خود اختصاص داده است.

انواع عدس ریز در بازار ایران

عدس ریز محلی به عدس ریز ایرانی اطلاق می‌شود.

عدس ریز ایرانی بهتر است یا عدس ریز خارجی؟

در اینجا به برسی عدس و کیفیت و مقایسه عدس ریز ایرانی و عدس ریز خارجی می‌پردازیم. 

کیفیت عدس ریز ایرانی

در ادامه به برخی از مزایای عدس ریز ایرانی نسبت به عدس ریز خارجی می‌پردازیم. 

  • کیفیت بالاتر به دلیل تولید در شرایط طبیعی و بدون استفاده از کودهای شیمیایی
  • دانه‌های بزرگ‌تر و رنگ تیره‌تر
  • قیمت مناسب‌تر به دلیل تولید در داخل کشور و عدم نیاز به واردات عدس
  • باتوجه‌به اینکه عدس ریز ایرانی در شرایط آب‌وهوایی ایران تولید می‌شود، می‌توان آن را به‌عنوان یکی از محصولات محلی در رژیم غذایی خود قرارداد.

انواع عدس ریز کانادایی در بازار ایران

عدس ریز کانادایی یکی از انواع عدس ریز است که در کشور کانادا تولید می‌شود. این نوع عدس ریز دارای خواص و مزایایی مانند سایر انواع عدس ریز است.

بهترین برند عدس کانادایی در ایران چیست؟

به طور واضح و دقیق نمی‌توان بیان کرد که کدام برند عدس ریز کانادایی یا خارجی  در ایران کدام ها هستند. زیرا که ممکن است کیفیت هر کدام در برخی از شرایط نگهداری توسط شرکت های وارد کننده عدس کانادایی یا واسطه ها در بازار تهران و ایران متفاوت باشد. از این رو نمی‌توان به نام یک برند بطور دقیق و واضح اشاره کرد. امر به این سبب اهمیت دارد که عدس خوب مهم‌ترین ویژگی آن تازه و امساله بودن آن است. در ادامه نام چند برند پر تکرار را برای شما بیام می‌کنیم. 

برندهای عدس ریز خارجی در ایران

برخی از برندهای عدس کانادایی پر تکرار و شنیده شده در بازار ایران در ادامه بیان شده است. 

  • عدس ایلتا
  • عدس ساسکن
  • عدس ویکتوریا
  • عدس سیمپسون
  • عدس هاروست
  • عدس کن
  • عدس پکت
  • عدس رونق
  • عدس ایرانیکا

عدس کانادایی در بازار ایران نیز به‌صورت وارداتی در دسترس است و می‌توان آن را در فروشگاه‌های معتبر آنلاین و فیزیکی خریداری کرد.

با این توضیحات می‌توان به این نتیجه رسید که، هر دو نوع عدس ریز ایرانی و کانادایی دارای خواص و مزایایی هستند و مصرف‌کننده باید بر اساس نیاز و سلیقه شخصی خود، آن را انتخاب بنماید.

انواع عدس ریز

  1. عدس سبز: دارای پوستی سبز تیره و داخلی سبز روشن است و در طعم آن تلخی کمتری نسبت به سایر انواع عدس وجود دارد. این نوع عدس به دلیل خواص غذایی و طعم خوبی که دارد، در تهیه انواع غذاهای مختلف مانند سوپ، خوراک، پلو، سالاد و کوفته مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. عدس قهوه‌ای: دارای پوستی قهوه‌ای تیره و داخلی سفید است و در طعم آن تلخی کمی وجود دارد. این نوع عدس در تهیه انواع غذاهای مختلف مانند سوپ، خوراک، پلو و کوفته مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. عدس قرمز: دارای پوستی قرمز رنگ و داخلی سفید است و در طعم آن تلخی کمی وجود دارد. این نوع عدس در تهیه انواع غذاهای مختلف مانند سوپ، خوراک، پلو، سالاد و کوفته مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  4. عدس زرد: دارای پوستی زرد رنگ و داخلی سفید است و در طعم آن تلخی کمی وجود دارد. این نوع عدس در تهیه انواع غذاهای مختلف مانند سوپ، خوراک، پلو و کوفته مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  5. عدس فرانسوی: دارای پوستی سبز تیره و داخلی سبز روشن است و در طعم آن تلخی کمتری نسبت به سایر انواع عدس وجود دارد. این نوع عدس به دلیل خواص غذایی و طعم خوبی که دارد، در تهیه انواع غذاهای مختلف مانند سوپ، خوراک، پلو، سالاد و کوفته مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  6. عدس سیاه: دارای پوستی سیاه و داخلی سفید است و در طعم آن تلخی کمی وجود دارد. این نوع عدس در تهیه انواع غذاهای مختلف مانند سوپ، خوراک، پلو و کوفته مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  7. عدس ریز محلی: دارای پوستی سبز تیره و داخلی سفید است و در طعم آن تلخی کمی وجود دارد. این نوع عدس در تهیه انواع غذاهای مختلف مانند سوپ، خوراک، پلو و کوفته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای استفاده از عدس ریز، می‌توان آن را به‌صورت سوپ، خوراک، سالاد و یا به‌عنوان ترخینه در غذاهای مختلف مصرف کرد. همچنین، می‌توان از عدس ریز برای تهیه ماسک صورت نیز استفاده کرد.

 

عدس ریز

 

تفاوت عدس ریز ایرانی با عدس ریز کانادایی

تفاوت عدس ریز ایرانی و خارجی به دلایل مختلفی مانند شرایط کشت، کیفیت و قیمت متفاوت است. در ادامه به برخی از این تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم:

  • شرایط کشت: عدس ریز ایرانی برای رشد نیاز به خاک غنی یا کود زیستی شرایط سخت ندارد و قابلیت رشد در خاک‌های فقیر و بدون املاح را نیز داراست. این در حالی است که برای کشت عدس خارجی شرایط خاصی مانند خاک حاصلخیز و آب‌وهوای مناسب لازم است.
  • کیفیت عدس: برخی از مصرف‌کنندگان معتقدند که عدس ریز ایرانی به دلیل تولید در شرایط طبیعی و بدون استفاده از کودهای شیمیایی، دارای کیفیت بهتری نسبت به عدس خارجی است. همچنین، برخی از مصرف‌کنندگان معتقدند که عدس ریز خارجی به دلیل کشت در شرایط کنترل شده و استفاده از کودهای شیمیایی، دارای کیفیت بهتری نسبت به عدس ریز ایرانی است؛ در نهایت امر انتخاب این موضوع و تصمیم‌گیری در این مورد به عهده شماست.
  • قیمت عدس: عدس ریز ایرانی به دلیل  کم‌بودن میزان تولید و واردات آن نسبت به تقاضا، در بازار قیمت بالاتری دارد.
  • طعم و طبخ: می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین نکته، بین تفاوت عدس ریز ایرانی و خارجی طعم و طبخ آن اشاره کرد. عدس ریز ایرانی طعم قوی‌تری دارد در حالی عدس خارجی طعم ضعیف‌تری را داراست. عدس خارجی بسیار سریع پخته می‌شود و حتی در برخی موارد نیاز به خیساندن ندارد. این در حالی است که عدس ایرانی از عدس خارجی دیرتر پخته می‌شود. باید به این نکته اشاره کرد که عدس خارجی زودپز تر است، عدس ایرانی دیر پز نیست. برخی برای درک این موضوع دچار اشتباه شده‌اند و گمان می‌برند که عدس ایرانی دیر پز است. 

با عدس دیر پز چکار کنیم؟

نکته اگر عدس شما دیر پخته می‌شود و هر ترفندی برای نرم‌شدن آن استفاده می‌کنید ولی پخته نشده است، به‌خاطر ایرانی یا خارجی بودن آن نیست، بلکه بخاطر کهنگی و ماندگی عدس است که سبب شده بافت های اندوسپرم آن سفت شده باشد.

به‌طورکلی، هر دو نوع عدس ریز ایرانی و خارجی دارای خواص و مزایایی هستند و مصرف‌کننده باید بر اساس نیاز و سلیقه شخصی خود، انتخاب کند.  

 

خواص عدس ریز

به‌طورکلی، عدس ریز یک منبع غنی از پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی مانند پتاسیم، فیبر، ویتامین‌های گروه B، آهن، منیزیم و فسفر است. برخی از خواص عدس ریز عبارت‌اند از:

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی به دلیل حضور فیبر در آن
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت و سرطان
  • کاهش خطر کم‌خونی به دلیل حضور آهن در آن
  • کمک به کنترل سطح قند خون به دلیل حضور فیبر در آن
  • کمک به کاهش وزن به دلیل حضور فیبر در آن
  • کمک به بهبود سلامت گوارش به دلیل حضور فیبر در آن
  • کمک به جوان‌سازی پوست به دلیل حضور آنتی‌اکسیدان‌ها در آن

انواع غذا با عدس ریز

همچنین، می‌توان از عدس ریز برای تهیه غذاهای مختلف مانند سوپ، خوراک، سالاد و یا به‌عنوان ترخینه در غذاهای مختلف استفاده کرد. همچنین، می‌توان از عدس ریز برای تهیه ماسک صورت نیز استفاده کرد. بااین‌حال، برای افزایش خواص عدس، بهتر است آن را با سایر مواد غذایی مانند سبزیجات و گوشت مصرف کرد.

 

عدس ریز پخت
طبع عدس ریز در طب سنتی به طبع سرد و خشک نزدیک است. همچنین

طبع عدس ریز و خواص آن در طب سنتی

طبع عدس در طب سنتی به طبع سرد و خشک نزدیک است. همچنین، برخی از خواص عدس در طب سنتی عبارت‌اند از:

  • درمان نزله گرم (نزله زرد همراه با خارش و سوزش که معمولاً در افراد گرم‌مزاج رخ می‌دهد)
  • تقویت معده به دلیل حضور اسیدهای آمینه در آن
  • کاهش حرارت بدن به دلیل خاصیت خنک‌کنندگی آن
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی به دلیل حضور فیبر در آن
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت و سرطان
  • کاهش خطر کم‌خونی به دلیل حضور آهن در آن
  • کمک به کنترل سطح قند خون به دلیل حضور فیبر در آن
  • کمک به کاهش وزن به دلیل حضور فیبر در آن
  • کمک به بهبود سلامت گوارش به دلیل حضور فیبر در آن
  • کمک به جوان‌سازی پوست به دلیل حضور آنتی‌اکسیدان‌ها در آن

همچنین، آرد عدس می‌تواند تشنگی را رفع کند، معده را نیرو بخشد، صفرا را خاموش و هیجان خون را فرو ‌کشد و حرارت را کم کند. همچنین، نوشیدن آب عدس برای بیماری‌های ریوی، سرفه و درد سینه مفید است. بااین‌حال، باید توجه داشت که در کنار خواص عدس، ضررهایی نیز دارد که در هنگام مصرف باید به آنها نیز توجه کرد.

برای مثال، مصرف زیاد عدس باعث افزایش سودا در بدن شده که در نتیجه باعث غلظت خون می‌شود. همچنین، عدس یکی از انواع حبوبات است و به همین دلیل اگر قبل از مصرف خیسانده نشده باشد، پس از مصرف باعث نفخ می‌شود. کسانی که زخم معده یا مشکلات دیگر گوارشی دارند بهتر است از مصرف بیش از حد عدس خودداری کنند.

عدس ریز را از فروشگاه‌ امیشاد و فروشگاه‌های محلی و فیزیکی تهیه کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر  در مورد اخبار مرتبت با حبوبات و غلات به بخش اخبار غذایی و کسب اطلاعات در خصوص مطالب علمی دیگر به بخش مقالات و برای تهیه دستور غذا به قسمت آشپزی همین وبسایت مراجعه کنید و یا به آدرس Lentils رجوع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *