همه چیز راجع‌به ادویه

ادویه و چاشنی اچیست؟

ادویه چیست؟

برای شروع این مقاله ابتدا بهتر است درباره معنی این واژه و چگونگی شکل‌گیری آن در ادبیات فارسی بپردازیم سپس به جنبه‌های دیگر آن خواهیم پرداخت.

ادویه یک واژه عربی است که جمع مکسر “دواء” یا “دارو” ها است؛ بهترین واژه‌ای که در فارسی می‌توانیم جایگزین ادویه بکنیم “چاشنی” است.

 خواص ادویه و درمان

ادویه یا چاشنی اغلب گیاهان دارویی هستند که خواص دارویی و درمانی دارند و در طب سنتی یونانی، ایرانی و اسلامی جایگاه پراهمیتی دارند.

 امروزه باتوجه‌به روی‌گردان‌شدن بشر از داروهای شیمیایی و روی‌آوردن به داروهای گیاهی و طبیعی؛ از ادویه‌جات برای محافظت از پوست ‌و مو و زیبایی حتی درمان بیماری‌های گوناگون استفاده می‌گردد.

مواردی چون: انواع حساسیت‌ها، فشارخون، قند خون، پروستات، یبوست، سرفه، درد دندان، سردرد، سرماخوردگی، درد معده، نفخ معده، زودانزالی، زخم معده، سینوزیت و… حتی بیمارهای صعب‌العلاجی مثل طاسی، سرطان، نازایی و… نمونه‌های کوچکی برای درمان با گیاهان دارویی هستند. در برخی مواقع نیز ممکن است گیاهان دارویی این نوع بیماری‌ها را شدت ببخشند.

تقلب در ادویه جات

سوءاستفاده، سودجویی و تقلب در ادویه بسیار شایع است. ادویه‌جات اصل به‌خاطر خلوص بالای آن این امکان را دارد تا افراد سودجو 50% یا حتی بیشتر، مواد دیگر به آن اضافه کنند؛ این کار غیرممکنی نیست،

چون طعم و عطر ادویه‌جات خالص فوق‌العاده بالا و قوی است، این امکان وجود دارد که موادی به آنها اضافه گردد؛ ولی طعم و عطر آن برای مصرف‌کنندگان تفاوت چندانی نداشته باشد. به همین خاطر همیشه ادویه‌جات را از فروشگاه‌هایی تهیه کنید که به آن اعتماد کامل دارید یا برندی تهیه کنید که می‌توانید به آن اعتماد کنید و امکان برگشت دارند.

 ادویه های پرمصرف

به‌طورکلی ادویه‌جات به دودسته تقسیم می‌شود.

تقسیم بندی ادویه جات


ادویه قلم و ادویه‌ نرم

ادویه قلم به آن دسته از ادویه‌هایی گفته می‌شود که میوه، دانه، ریشه، پوست یا تخم اصلی گیاه باشند و آسیاب یا کوبیده نشده‌اند. ادویه‌نرم به آن دسته از ادویه‌جاتی گفته می‌شود که پودر یا آسیاب‌شده باشند.

 

برای طعم‌دهی و عطر دهی به غذا از چاشنی‌های مختلف استفاده می‌شود. ادویه‌جات در جدول غذایی هر خانواده‌ باتوجه‌به سلیقه جغرافیایی و محلی، جایگاه متفاوت و گوناگونی دارند.

ادویه‌های پرمصرف در کشور ما‌ به ترتیب زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین، هل، زعفران، آویشن، فلفل قرمز، گلپر، پودر سیر، جوز هندی، زنجبیل، نعنا خشک، شوید خشک، تخم‌ گشنیز، سماق قرمز، سماق قهوه‌ای، زیره‌ سبز، زیره‌ سیاه، میخک، پاپریکا، خاکشیر، تخم ‌شربتی و… برخی ادویه‌ها نیز به‌صورت ترکیبی تهیه و استفاده می‌شوند مانند، ادویه کاری، ادویه مرغ، ادویه ماهی، ادویه قیمه و قورمه، ادویه پلویی، ادویه 7 قلم، ادویه همبرگر ، ادویه فلافل و…

ارتباط ادویه بافرهنگ ملل مختلف

هر شهر و دیاری بنا به شرایط جغرافیایی و آب‌وهوایی و فرهنگ حاکم بر آنجا سلیقه و شرایط غذایی مختص خودش را طلب می‌کند. به همین خاطر در کشورها و حتی شهرهای مختلف سلایق غذایی یکسان نیست. هر فرهنگی غذای مخصوص خودش را دارد، در نتیجه هر منطقه جغرافیایی غذا و ادویه مخصوص خودش را دارد؛ امروزه با سهولت در حمل‌ونقل و رفت‌وآمد مخصوصاً به مدد فضای مجازی جابه‌جایی اطلاعات بین فرهنگ‌های جوامع، سریع‌تر و راحت‌‍تر شده است. این امر سبب شده که سبک غذا و آشپزی هم به‌سادگی از مرزهای جغرافیایی عبور کنند و سلایق گوناگون در بین هر فرهنگی به‌راحتی تبادل شده و مورداستفاده قرار بگیرد.

به‌طور مثال فرهنگ اروپا به آبگوشت و کباب علاقه‌مند شده‌اند و فرهنگ ما به ساندویچ و پیتزا؛ به همین ترتیب هم ادویه و مواد غذایی بینِ ملل مختلف جابه‌جا و ردوبدل می‌شود. این یک نمونه کوچکی از جابه‌جایی فرهنگ غذا و ادویه است. به‌طورکلی ادویه جات هندی پاکستانی، ادویه‌جات عرب و ترک در بین مردم ایران محبوبیت بالایی دارند.

شما هم اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید، در قسمت کامنت‌ها تجربه خودتان را بازگو کنید؛ همه ما از این تجربیات ارزشمند بهرمند خواهیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *