تفاوت بوجاری با دستچین

تفاوت بوجاری با دستچین

تفاوت بوجاری شده با پاک شده و دستچین چیست؟

امروزه انسانها بیشتر به شهرنشینی روی آوردهاند و از فرهنگ و اصطلاحات روستایی تا حد زیادی بی‌خبرند.

برای درک بهتر این اصطلاحات اولین قدم برای شروع، به تعریف بوجاری می پردازیم. بوجاری یکی از اصطلاحات کشاورزی و روستایی بوده و است. بوجاری نوعی فعالیت یا عملیاتی است در کشاورزی که بعد از برداشت انجام می شود. به این صورت که دانه گیاهان را از غلاف یا پوست و ساقه و یا هر چیزی که از سرزمین به این دانه‌ها ممکن بوده همراه شده باشند، را جدا می کنند. در این مرحله امکان دارد بعضا قسمت‌هایی از غلاف، پوست و ساقه گیاهان و بعضا مقداری سنگ‌ریزه هم در بین محصولات بوجاری شده وجود داشته باشد. درگذشته این کار توسط دست یا ابزارهای مبتدی انجام می شده، اما امروزه این فرایند توسط دستگاه‌های بوجاری انجام می‌شود که اغلب اتوماتیک هستند و بدون نیاز به دست انسان این امر انجام می‌شود.

بوجاری:

برخی محصولات که در بازار به فروش می‌رسند اصطلاحا فقط بوجاری شده اند. یعنی در بین دانه‌ها پوست، ساقه گیاه اصلی هم دیده می شود، گاها سنگ‌ریزه هم دیده می‌شود. این دسته‌بندی از حبوبات ارزان هستند.

حبوبات بوجاری نشده

پاک‌شده با دستگاه بوجاری:

محصولاتی که پاک‌شده‌اند یک مرحله از بوجاری جلوتر است. حبوبات پاک‌شده و غلات پاک‌شده به این صورت است که پوست، ساقه و سنگ‌ریزه‌ها در دستگاه های بوجاری از آن ها جدا می شود. در این مرحله دانه های نارس یا شکسته در بین انواع حبوبات و انواع غلات کمتر دیده می‌شوند.

دست‌چین شده:

در مرحله دست‌چین شده علاوه بر پاک‌سازی شدن اضافات حبوبات و غلات دانه‌های شکسته و نارس از آن جدا می‌شوند و برخی مواقع نسبت به سایز محصول هم دسته‌بندی می‌شوند. این دسته از مراحل بهینه سازی برای مصرف‌کنندگان نهایی به صرفه‌ترین نوع از دسته‌ها می‌باشد. به این خاطر که ضایعات و اضافات آن حذف شده و زمان برای پاک کردن آنها صرف نمی‌شود. چون امروزه مهم‌ترین و گرانترین دارایی در بین بشریت وقت و زمان است.

حبوبات دستچین شده

پولیش:

پولیش خوردن یا پرداخت شدن محصولات مرحله نهایی است که در دانه‌های مختلف، متفاوت است. در این مرحله گرد و خاک و غبارهای روی دانه‌ها توسط دستگاه‌ها با مواد مخصوصی شسته و پاک می‌شوند. این مرحله مخصوص بسته‌بندی‌های فروشگاه‌ها می‌باشد. چرا که محصولات در این مرحله به چشم مصرف‌کنندگان زیباتر و شکیل‌تر جلوه نمایی می‌کند.

تاثیر قیمت در دسته‌بندی‌ها

انواع حبوبات و انواع غلات در این دسته‌بندی‌ها جای دارند. حبوبات ارگانیک و غلات ارگانیک نیز در این دسته قرار می‌گیرند. هر یک از این مراحل هزینه‌هایی برای تامین کنندگان دارد و طبیعاتا این هزینه‌ها روی قیمت نهایی یا همان قیمت مصرف‌کننده تاثیر می‌گذارد. قیمت حبوبات و غلات در بازار وابسته به این تقسیم‌بندی‌ها است. دسته بوجاری جز حبوبات ارزان قیمت هستن و به ترتیب هرکدام از خدماتی که به آن افزوده می‌شود قیمت را یک مرحله بالاتر می برد.

شما هم اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید، در قسمت کامنت‌ها تجربه خودتان را بازگو کنید؛ همه ما از این تجربیات ارزشمند بهرمند خواهیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *