۳۴ خواص از گیاهی دارویی به نام نعناع

معرفی ۳۴ خواص از گیاهی دارویی به نام نعناع

۳۴ خواص از گیاهی دارویی به نام نعناع

نعناع چیست؟

نعناع  Pepperminit

نام علمی Mentha pipierita

در این مقاله قصد داریم ۳۴ خواص از گیاهی دارویی به نام نعناع را برای شما توضیح دهیم تا بتوانید استفاده بهتر و بیشتری از این گیاه داشته باشید. نعناع یک نوع گیاه است که عمر چند ساله دارد. نعناع دارای ساقه‌هایی است که در زیر خاک هستند که به‌طورکلی از همین ریشه‌ها تکثیر می‌شود؛ به این شکل که گره‌های موجود در ساقه زیر زمینی نعناع ریشه‌هایی تولید می‌کنند که ساقه‌های جدید از آن به وجود می‌آید.

علاوه بر این ساقه‌ها ساقه‌هایی هوایی هم دارد که برگ معطر و خوش‌طعم در این ساقه‌هاست که به شکل نوک‌تیز و دندانه‌دار بیضی است از همین ساقه و برگ‌ها استفاده می‌شود. نعناع گل‌هایی دارد که اغلب به شکل سفید، قرمز و حتی ارغوانی نیز می‌تواند باشد. این گیاه در منطقه‌های جغرافیایی که آفتاب زیاد دارد و دمای معتدلی دارد خیلی خوب رشد و نمو می‌کند.

مواد موجود در نعناع

نعناع حاوی موادی به نام منتول (Menthol)   است. احساس خنکی که در دهان هنگام خوردن نعناع می کنیم به دیلیل وچود این ماده است. میزان منتول موجود در نعناع تابع نوع آن از سی‌درصد تا پنجاه‌درصد متغییر است. نعناع اگر کمی دیر برداشت شود، مقدار منتول موجود در آن تا حدود سی و درصد کاهش می‌یابد.

 

۳۴ خواص از گیاهی دارویی به نام نعناع
نعناع از نظر طب سنتی و قدیم ایران تاحدودی گرم‌وخشک است؛ از نظر خواص دارویی از پونه قوی‌تر است. از این گیاه تنتور و روغن می‌گیرند و

خواص نعناع و طب سنتی و قدیم

نعناع از نظر طب سنتی و قدیم ایران تاحدودی گرم‌وخشک است؛ از نظر خواص دارویی از پونه قوی‌تر است. از این گیاه تنتور و روغن می‌گیرند و پرکاربردترین فرآورده نعناع، اسانس است که در صنایع غذایی، دارویی و طبی گوناگون استفاده قابل توجهی دارد. 

1) نعناع بادشکن است و گاز معده و روده را از بین می‌برد.
2) نعناع تقویت‌کننده بدن است به‌خصوص برای معده مفید است.
3) نعناع ضدسرفه و ضدتشنج نیز است.
4) یک لیوان دمنوش گرم نعناع، سینه را آرام می‌کند.
5) نعناع قاعده‌آور بوده و هنگامی که عادت ماهیانه خانم‌ها عقب می‌افتد، به ایجادش کمک می‌کند.
6) نعناع تسیکن دهنده، قابض و آرام‌بخش است.
7) استفاده از نعناع، دردشکم را از بین می‌برد.
8) یکی از بهترین داروی رفع اسهال نعناع است.
9) نعناع درمانگر سرماخوردگی و آنفلوانزا است.
10) برای رفع سوءهاضمه و ناراحتی‌های معده و روده، نعناع استفاده کنید.
11) ناراحتی‌های اعصاب را نعناع برطرف می‌کند.
12) برای درد دندان، نعناع را در دهان بگذارید و بجوید درد دندان را تسکین می‌دهد.
13) اگر گوش‌درد دارید، چند قطره از مخلوط عصاره نعناع و عسل در گوش بچکانید، درد گوش از بین خواهد رفت.
14) نوشیدن دمنوش نعناع یا عصاره نعناع، خونریزی سینه را قطع می‌کند.
15) نعناع رقیق کننده خون است.
16) کمپرس نعناع درد سینه و پهلو را از خنثی می‌کند.
17) کرم‌های روده و معده با نعناع از بین می‌روند.
18) برای ازبین‌بردن دل‌به‌هم‌خوردگی، استفراغ و سکسکه نعناع را با آب انار ترش بخورید.
19) برای گرفتن سردی غذاها یا ترشی و سرکه و سکنجبین عموما از نعناع کمک گرفته می‌شود.
20) نعناع برای رفع تنگی نفس مفید است، بوییدن عصاره نعناع، تنگی نفس را برطرف می‌کند.
21) نعناع ادرار را بسیار می‌کند.
22) برای رفع قولنج، دردهای معده و روده و هضم نشدن غذا، از فرآورده‌های نعناع مانند عرق نعناع یا دمنوش نعناع استفاده کنید.
23) قرقره چای نعناع برای گلودرد مفید است.
24) نعناع تب را پایین می‌آورد، چراکه معرق است.
25) در هنگام سرماخوردگی، بینی را با چای یا دمنوش نعناع شستشو دهید. برای درست‌کردن چای و دمنوش نعناع، یک قاشق‌چای‌خوری برگ نعناع یا نعناع بلغور را در یک لیوان آب جوش بریزید و مدت پنج دقیقه دم کنید.
26) برای تاثیر بیشتر اثر ضد گاز نعناع، یک قاشق‌چای‌خوری برگ نعناع یا نعناع بلغور را در یک لیوان‌آب‌جوش بریزید و مقداری عسل و چند دانه هل یا کمی پودر هل به آن اضافه کرده و برای مدت پانزده دقیقه دم کنید.
27) یکی از مهم‌ترین فراورده‌های نعناع، اسانس این گیاه است که از تقطیر برگ و شاخه گل‌دار نعناع همراه بخار آب به‌دست می‌آید. این فراورده دارای پنجاه تا هفتاد درصد منتول است. اسانس مشهورترین نوع اسانس نعناع، اسانسی است که در بریتانیا ساخته می‌شود. این اسانس به‌عنوان تقویت‌کنند معده، بادشکن، ضدعفونی‌کننده، رفع‌کننده دل‌پیچه کودکان و اسهال به کار می‌رود.
28) نباید اسانس نعناع را نباید برای کودکان و نوزادان زیاد استفاده نمود؛ چراکه برروی حرکات تنفسی و قلب تاثیر می‌گذارد. در نتیجه امکان دارد که پیامد خطرناکی داشته باشد.
29) درصورت مصرف بیش‌ازاندازه اسانس نعناع، ممکن است فشارخون را بالا برده و سبب حالت تهوع، استفراغ و درد معده خواهد شود و حرکات ارادی را از بین ببرد.
30) برای ازبین‌بردن زکام و برونشیت، نعناع را در آب گرم ریخته و بخور دهید.
31) نعناع کار کرد کیسه صفرا را بیشتر و بهتر کرده و تورم لوله‌های آن را کمتر یا حتی از بین می‌برد.
32) روغن نعناع برای درمان رماتیسم یا آرتروز بسیار مفید است. برای این کار کافیست دو تا سه قطره روغن نعناع را با یک قاشق روغن بادام که کاملا این دو را مخلوط کرده‌اید را در ناحیه و موضع درد بمالید و به خوبی ماساژ دهید.
33) برای از بین بردن سردرد، از کمپرس نعناع استفاده نمائید، بدین صورت که ده قطره روغن نعناع را با یک لیوان آب سرد مخلوط کنید و در یک‌کاسه ریخته، سپس یک‌پارچه که به‌اندازه پیشانی باشد، در آن فرو برده، آب اضافی آن را بگیرید و روی پیشانی و شقیقه‌ها گذاشته تا سردرد برطرف شود.
34) نعناع بهترین دارو برای کبد است. کبد را تمیز و صفرا را صاف و رقیق کرده و داروی مناسبی برای کاهش کلسترول خون است. برای تاثیر بیشتر بهتر است چای و دمنوش نعناع را حتما قبل از غذا بخورید.

مضرات نعناع

نعناع علی‌رغم تمام خواصی که داراست، اگر زیاد مصرف شود، سیستم گوارشی را تحریک خواهد کرد. اگر شما دو تا سه فنجان چای نعناع در روز می‌نوشید بهتر است بعد از دو هفته، چند روز آن را قطع کرده و دوباره  استفاده کنید.

داروهایی که می‌توانید از نعناع بسازید

چگونه داروی میگرن با نعناع بسازیم؟

 

برای رفع و از بین بردن سردردهای شدید و میگرنی، می‌توانید پمادی به‌این‌شکل درست کرده و بر مواضعی که درد دارد، ماساژ دهید. 

اسانس نعناع  3 گرم

روغن‌زیتون 2 گرم

لانولین (کرم) 5 گرم

 

داروی ضدعفونی و شستشوی بینی

جهت ضدعفونی‌کردن بینی، محلولی به‌این‌شکل درست کرده و به مقدار پنج قطره در هر یک از سوراخ‌های بینی با قطره‌چکان بچکانید

اسانس نعناع  1 گرم

روغن بادام شیرین 40 گرم

داروی ضد خارش

اگر به هر دلیلی در بدن‌تان خارش دارید، مقدار دو گرم از اسانس نعناع را در پنجاه گرم وازلین ریخته، به خوبی باهم مخلوط کرده و در موضع خارش به خوبی ماساژ دهید.

شما هم اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید، در قسمت کامنت‌ها تجربه خودتان را بازگو کنید؛ همه ما از این تجربیات ارزشمند بهرمند خواهیم شد. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله Pepperminit رجوع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *