فلفل سیاه ادویه ثروتمندان!

فلفل سیاه قلم 6 میل (دانه) بسته 200 گرمی

فلفل سیاه چیست؟

فلفل سیاه ادویه و چاشنی است که از میوه درخت انگوری شکل گل‌دار به نام Piper nigrum به دست می‌آید. میوه این درخت به قطر حدود ۵ میلی‌متر، قرمز تیره و حاوی هسته‌ای است که یک‌دانه را در برمی‌گیرد. دانه‌های فلفل و فلفل آسیاب شده از آنها را می‌توان به‌سادگی به‌عنوان فلفل یا به طور دقیق‌تر به‌عنوان فلفل سیاه (میوه نارس پخته و خشک)، فلفل‌سبز (میوه نارس خشک) یا فلفل سفید (دانه میوه رسیده) توصیف کرد. فلفل سیاه بومی سواحل مالابار هند است و فلفل مالابار به طور گسترده در آنجا و سایر مناطق گرمسیری کشت می‌شود. دانه‌ها در آب داغ پخته می‌شوند تا هم تمیز بشوند و هم برای خشک‌شدن آماده شوند. حرارت دیواره‌های سلولی فلفل را پاره می‌کند و کار آنزیم‌های قهوه‌ای را در طول خشک‌شدن سرعت می‌بخشد. دانه‌ها در آفتاب یا با ماشین به مدت چند روز خشک می‌شوند و در طی آن پوست فلفل اطراف دانه منقبض می‌شود و به‌صورت یک‌لایه نازک و چروکیده سیاه‌رنگ و تیره می‌شود. پس از خشک‌شدن، ادویه فلفل سیاه نامیده می‌شود. فلفل سیاه تقریباً در تمام سبک‌های آشپزی قابل‌استفاده است و بیشترین ادویه مورداستفاده و مورد معامله در سراسر جهان است؛ ۲۰ درصد از کل تجارت ادویه در جهان را به خود اختصاص داده است. از آن در مخلوط ادویه، سس سالاد و مخلوط دانه فلفل استفاده می‌شود. فلفل در چندین مخلوط ادویه عربی نیز مانند زعتر، بهارات و بربره به طور قابل‌توجهی استفاده می‌شود. در آشپزی هندی جزء اصلی گارام ماسالا و در فرانسه جزء اصلی اپیکس‌های چهارگانه (به همراه میخک، جوز هندی و زنجبیل خشک) استفاده می‌شود.

تاریخچه فلفل سیاه

فلفل سیاه تاریخچه طولانی و جذابی دارد که به هزاران سال پیش برمی‌گردد. در اینجا به چند مورد از تاریخچه فلفل سیاه اشاره می‌کنیم:

فلفل سیاه بومی آسیای جنوبی و آسیای جنوب شرقی است و حداقل از ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد در آشپزی هندی شناخته شده است. مهم‌ترین منبع فلفل سیاه هند، به‌ویژه ساحل مالابار، در ایالت کرالا فعلی بوده است. دانه‌های فلفل سیاه پر شده در سوراخ بینی رامسس دوم یافت شد که به‌عنوان بخشی از مراسم مومیایی کردن رامسس دوم، کمی پس از مرگ او در سال ۱۲۱۳ قبل از میلاد در آنجا قرار داده شده بوده است. فلفل (هم بلند و هم سیاه) حداقل در قرن چهارم قبل از میلاد در یونان شناخته شده بود، همچنین یک کالای غیرمعمول و گران‌قیمت بوده که فقط افراد بسیار ثروتمند می‌توانستند بخرند. فلفل سیاه در زمان‌های قدیم آن‌قدر گران‌بها بوده که به‌عنوان پول برای پرداخت مالیات، خراج، جهیزیه و اجاره استفاده می‌شده است. آن را مانند طلا وزن می‌کردند و به‌عنوان وسیله مبادله رایج استفاده می‌کردند. رومیان باستان فلفل را به‌خوبی می‌شناختند و اغلب از آن به‌عنوان «پیپر» یاد می‌کردند. فلفل بلند تا زمان کشف دنیای جدید و فلفل چیلی (فلفل قرمز) محبوبیت خود را از دست نداد و جایگاه خود را حفظ نمود.

 فلفل سیاه اولین‌بار پس از فتوحات جهانی اسکندر مقدونی در قرن ۴ قبل از میلاد به غرب معرفی شد. اگر روایت‌های تانگ منگ شاعر چینی صحیح باشد، ممکن است فلفل سیاه در قرن دوم پیش از میلاد در چین شناخته شده باشد، اما فلفل سیاه تا قرن سوم پس از میلاد اولین نشانه‌های قطعی خود را در متون چینی بجا نگذاشته است.

کشورهای تولیدکننده فلفل سیاه

امروزه فلفل سیاه تقریباً در تمام مناطق گرمسیری جهان کشت می‌شود و ویتنام در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده فلفل سیاه است و پس از آن برزیل و اندونزی در مقام دوم و سوم قرار دارند.

  ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فلفل سیاه در دنیا

  1. ویتنام – ۲۷۰,۱۹۲ تن
  2. برزیل – ۱۱۴,۷۴۹ تن
  3. اندونزی – ۶۱,۰۰۰ تن
  4. هند – ۴۸,۰۰۰ تن
  5. سریلانکا – ۴۳,۴۵۷ تن
  6. چین – ۳۳,۳۴۸ تن
  7. مالزی – ۳۰,۸۰۴ تن
  8. تایلند – ۲۸,۰۰۰ تن
  9. کامبوج – ۱۵,۰۰۰ تن
  10. پاکستان – ۱۳,۰۰۰ تن

خواص و مضرات فلفل سیاه

فلفل سیاه یک ادویه همه‌کاره است که خواص زیادی دارد که آن را برای سلامتی و پخت‌وپز استفاده می‌کنند.

خواص فلفل سیاه

برخی از خواص مهم فلفل سیاه:

گرمای آن به‌عنوان یک محرک، مانند روشن‌کردن آتش عمل می‌کند و برای رفع احتقان در دستگاه تنفسی و همچنین سایر فرایندها استفاده می‌شود.

  1. احتقان تنفسی: فلفل سیاه و عسل یک رویکرد سنتی آیورودا برای احتقان تنفسی است که به خلط و خشک‌شدن غشاهای مخاطی کمک می‌کند.
  • سرشار از آنتی‌اکسیدان: فلفل سیاه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که می‌تواند به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کند.
  • خواص ضدالتهابی: فلفل سیاه دارای خواص ضدالتهابی است که به کاهش التهاب در بدن و کاهش درد کمک می‌کند.
  • سلامت مغز: تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که فلفل سیاه می‌تواند اثرات مفیدی بر عملکرد مغز داشته باشد و نیز می‌تواند به بهبود حافظه و عملکرد شناختی کمک کند. هنچنین می‌تواند از بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون نیز جلوگیری کند.
  • کنترل قند خون: برخی از مطالعات نشان می‌دهد که فلفل سیاه به بهبود کنترل قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند.
  • تقویت و سلامت روده: فلفل سیاه ممکن است با افزایش جذب مواد مغذی ضروری و ترکیبات گیاهی مفید و با تحریک تولید اسیدکلریدریک در معده به‌سلامت روده کمک کند.
  • تسکین درد: فلفل سیاه دارای خواص ضددرد است که می‌تواند به کاهش درد کمک کند.
  • کاهش اشتها: برخی مطالعات نشان می‌دهد که فلفل سیاه می‌تواند به کاهش اشتها و کاهش وزن نیز کمک کند.
  • مواد مغذی: فلفل سیاه منبع مناسبی از چندین ویتامین و مواد معدنی از جمله منگنز، ویتامین K، ویتامین E، تیامین، ریبوفلاوین و آهن است.
  • خواص ضدمیکروبی: فلفل سیاه دارای خواص ضدمیکروبی است که می‌تواند به مبارزه با باکتری‌های مضر و سایر عوامل بیماری‌زا کمک کند.
  • محافظ دستگاه گوارش: فلفل سیاه دارای خواص محافظتی گوارشی است که می‌تواند به محافظت از پوشش معده و کاهش خطر زخم معده کمک کند.
  • خواص ضدافسردگی: مطالعات نشان می‌دهد که فلفل سیاه خواص ضدافسردگی داشته و به بهبود خلق‌وخو کمک کند.

مضرات فلفل سیاه

  1. سوزش گلو و درد معده در صورت مصرف بیش از حد
  2. خشکی پوست در صورت مصرف بیش از حد
  3. تشدید عفونت‌های تنفسی، التهاب گلو و حتی مشکلات تنفسی چون آلرژی و آسم در صورت مصرف بیش از حد
  4. تحریک مجاری هضمی و افزایش ترشح اسید معده در صورت مصرف بیش از حد
  5. تحریک روده و افزایش ترشح مایعات روده‌ای در صورت مصرف بیش از حد.

فلفل سیاه در طب سنتی

فلفل سیاه در طب سنتی دارای طبع گرم و خشک است. این ادویه به‌عنوان یک مسکن درد، بهبود دستگاه گوارش، درمان سرماخوردگی، کاهش بلغم، تحریک گردش خون و کاهش قند خون مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما به دلیل طبع گرم و خشک فلفل سیاه، افرادی که طبع گرم و خشک دارند باید در مصرف آن دقت کنند.

فلفل سیاه در دوران بارداری

به‌طورکلی فلفل سیاه برای مصرف در دوران بارداری بی‌خطر محسوب می‌شود و می‌تواند فواید بسیاری برای سلامتی مادر و جنین داشته باشد.

فواید فلفل سیاه در دوران بارداری

  1. هضم را بهبود می‌بخشد: فلفل سیاه می‌تواند به تحریک هضم، کاهش حالت تهوع و افزایش جذب مواد مغذی کمک کند و برای مادر و جنین مفید باشد.
  2. تقویت ایمنی: فلفل سیاه برای بهبود ایمنی بدن شناخته شده است که می‌تواند به محافظت از مادر و جنین در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها کمک کند.
  3. سرشار از مواد مغذی: فلفل سیاه منبع عالی برخی از مواد مغذی حیاتی از جمله ویتامین‌هایی مانند ویتامین C و ویتامین K و مواد معدنی ضروری مانند آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و مس است.
  4. ضدالتهاب: فلفل سیاه دارای خواص ضدالتهابی است که ممکن است به کاهش التهاب در بدن و کاهش درد کمک کند.
  5. آبرسانی: فلفل سیاه حاوی مقدار زیادی آب است که می‌تواند به زنان باردار کمک کند هیدراته بمانند و از تحویل مناسب مواد مغذی از طریق خون به جنین کمک کند.
  6. کمک به رشد استخوان و دندان: فلفل سیاه سرشار از کلسیم است که برای رشد استخوان‌ها و دندان‌های جنین مهم است.

عوارض فلفل سیاه در دوران بارداری

  1. سوءهاضمه:مصرف زیاد فلفل سیاه می‌تواند باعث اسیدیته، سوءهاضمه، سوزش سر دل و احساس سوزش شود.
  2. کمبود مواد مغذی: فلفل سیاه حاوی ترکیبی به نام پیپرین است که می‌تواند جذب برخی از مواد مغذی در دستگاه گوارش را مهار کند و منجر به کمبود مواد مغذی در مادر و جنین درحال‌رشد شود.

بااین‌حال، برای جلوگیری از هرگونه مشکل در دوران بارداری، بهتر است قبل از مصرف هرگونه مواد غذایی حاوی فلفل سیاه، با پزشک خود مشورت کنید.

فلفل سیاه اسیدی است یا قلیایی

فلفل سیاه کمی اسیدی است. سطح pH فلفل سیاه بسته به نوع و منشأ فلفل سیاه می‌تواند کمی متفاوت باشد، اما به‌طورکلی بین ۵.۳ تا ۶.۰ متغیر است که آن را کمی اسیدی می‌کند. سطح pH فلفل سیاه در درجه اول به دلیل وجود اسیدهای آلی طبیعی است که به طعم تندوتند آن کمک می‌کند. درحالی‌که فلفل سیاه به حدی اسیدی نیست که باعث ناراحتی قابل‌توجهی شود، افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مانند بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) یا معده‌های حساس، باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنند. فلفل سیاه کمی اسیدی است و سطح pH آن بین ۵.۳ تا ۶.۰ است.

طرز تهیه پودر فلفل سیاه اعلا

در اینجا به راهنمای مرحله‌به‌مرحله تهیه پودر فلفل سیاه می‌پردازیم:

فلفل سیاه را تفت دهید: یک تابه خشک را روی حرارت متوسط گرم کنید و فلفل سیاه را اضافه کنید. آن را به مدت ۴ تا ۵ دقیقه تفت دهید و هرازگاهی هم بزنید تا معطر شود و شروع به ریزش کند. با این کار طعم فلفل سیاه بیشتر می‌شود.

فلفل سیاه را خشک کنید: پس از تفت‌دادن، آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید کاملاً خنک شود.

فلفل سیاه را آسیاب کنید: پس از خنک‌شدن، آن را به مخلوط‌کن یا آسیاب ادویه بریزید و به‌صورت پودر ریز خرد کنید. می‌توانید دسته‌های کوچکی از پودر فلفل سیاه درست کنید و آن را در یک ظرف دربسته نگهداری کنید.

نگهداری پودر فلفل سیاه: برای حفظ طعم و عطر پودر فلفل سیاه، آن را در ظرف دربسته در جای خنک و تاریک و به‌دوراز نور مستقیم خورشید، گرما و رطوبت نگهداری کنید. این به حفظ کیفیت آن برای مدت طولانی کمک می‌کند.

روش تشخیص فلفل سیاه اصل از تقلبی

چند راه برای تشخیص فلفل سیاه اصلی از تقلبی وجود دارد:

قلم فلفل سیاه بخرید: بهترین راه برای اطمینان از اینکه فلفل سیاه واقعی دریافت می‌کنید، خرید دانه فلفل کامل یا قلم فلفل سیاه به‌جای فلفل آسیاب شده یا فلفل نرم است. احتمال تقلب دردانه‌های فلفل کامل با مواد دیگر کمتر است.

تست ترک‌خوردگی: یکی از راه‌های تشخیص واقعی بودن دانه‌های فلفل، استفاده از تست ترک‌خوردگی است. دانه‌های فلفل واقعی وقتی خرد یا آسیاب می‌شوند به‌راحتی ترک می‌خورند و عطری قوی و تند آزاد می‌کنند و کمی روغن بر جای می‌گذارند. از طرف دیگر، دانه‌های فلفل تقلبی، عطر و روغن مشابهی ندارند.

بررسی رنگ و طعم: فلفل سیاه اصل دارای رنگ تیره و طعم تند و تلخ است. درصورتی‌که فلفل سیاه تقلبی باشد، ممکن است رنگ آن کمی روشن‌تر باشد و طعم آن نیز متفاوت باشد

ناخالصی‌ها: فلفل سیاه تقلبی را می‌توان از مواد مختلفی مانند دانه‌های پاپایا، ماسه، شاخه‌ها و برگ‌ها  و… تهیه کرد. اگر متوجه هرگونه ناخالصی در فلفل سیاه خود شدید، ممکن است تقلبی باشد.

برسی رنگ: فلفل سیاه واقعی معمولاً به رنگ قهوه‌ای تیره یا سیاه است. اگر فلفل سیاه شما رنگ دیگری دارد، ممکن است تقلبی باشد.

بررسی میزان چربی: فلفل سیاه اصل دارای مقدار زیادی چربی است که درصورتی‌که فلفل سیاه تقلبی باشد، ممکن است مقدار چربی آن کمتر باشد.

بررسی اندازه دانه‌ها: دانه‌های فلفل سیاه اصل باید یکسان و بدون ناخالصی باشند. درصورتی‌که دانه‌های فلفل سیاه تقلبی باشند، ممکن است اندازه آنها متفاوت باشد و ناخالصی‌هایی مانند خاک و سایر مواد غیرمجاز داخل آنها باشد.

بررسی قیمت: قیمت فلفل سیاه اصل باید بیشتر از قیمت فلفل سیاه تقلبی باشد. درصورتی‌که قیمت فلفل سیاه بسیار پایین باشد، ممکن است این نشانه تقلب باشد.

فروشگاه‌های معتبر: خرید فلفل سیاه از فروشگاه‌های معتبر می‌تواند به اصل بود فلفل اصل کمک کند.

به طور کلی، برای جلوگیری از خرید فلفل سیاه تقلبی، بهتر است از فروشگاه های معتبر خرید کرده و قیمت آن را با قیمت‌های دیگر مقایسه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *