انواع لوبیا قرمز در بازار ایران + فیلم آموزشی

انواع لوبیا قرمز در بازار ایران + فیلم آموزشی Red beans

انواع لوبیا قرمز در بازار ایران + فیلم آموزشی

کاشت لوبیا قرمز

لوبیا در بازار ایران جز حبوبات پربرکت و پرمصرف است. یکی از محبوب‌ترین نوع لوبیا در ایران لوبیاقرمز است که جهت خوراک لوبیا، قرمه‌سبزی، آش، خورشت لوبیاقرمز و آبگوشت از آن استفاده می‌شود.


کاشت لوبیاقرمز ایرانی عمدتاً در اراک، همدان، چهارمحال بختیاری، شهرکرد، زنجان، اردبیل، خوزستان و دزفول، خرم‌آباد، شیراز و… انجام می‌شود و وارد بازار می‌شوند. معروف‌ترین نوع لوبیا خمین و دومین جایگاه کیفیت برای لوبیا زنجان است.

لوبیاقرمز به دودسته تقسیم می‌شود: لوبیاقرمز ایرانی و لوبیاقرمز خارجی.

لوبیا خارجی یا وارداتی عمدتاً از اتیوپی، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، ماداگاسکار، ترکیه، ونزوئلا و چین وارد می‌شوند. بیشترین سهم واردات در لوبیا را کشورهای همسایه دریا خزر به خود اختصاص داده‌اند. شاید به این خاطر باشد که از نظر اقلیم و جغرافیا به ایران نزدیک‌ترند و بیشتر به نمونه ایرانی خود شبه هستند. به همین خاطر هزینه حمل‌ونقل آنها نیز کمتر می‌شود و در قیمت نهایی برای مصرف‌کننده ارزان‌تر و مقرون و به‌صرفه‌تر می‌شود.

لوبیا قرمز بوجاری

برخی از لوبیاقرمزهایی که در بازار به فروش می‌رسند اصطلاحاً فقط بوجاری شده‌اند. یعنی در بین دانه‌ها پوست، ساقه گیاه اصلی هم دیده می‌شود، گاهی سنگ‌ریزه هم دیده می‌شود. این دسته‌بندی از حبوبات ارزان هستند.

لوبیا قرمز پاک شده

محصولاتی که پاک‌شده‌اند یک مرحله از بوجاری جلوتر است. حبوبات پاک‌شده و غلات پاک‌شده به این صورت است که پوست، ساقه و سنگ‌ریزه‌ها در دستگاه‌های بوجاری از آن‌ها جدا می‌شود. در این مرحله دانه‌های نارس یا شکسته در بین انواع حبوبات و انواع غلات کمتر دیده می‌شوند.

لوبیا قرمز دستچین

در مرحله دست‌چین شده علاوه بر پاک‌سازی‌شدن اضافات لوبیاقرمز دانه‌های شکسته و نارس از آن جدا می‌شوند و برخی مواقع نسبت به سایز محصول هم دسته‌بندی می‌شوند. این دسته از مراحل بهینه‌سازی برای مصرف‌کنندگان نهایی به‌صرفه‌ترین نوع از دسته‌ها است. به این خاطر که ضایعات و اضافات آن حذف شده و زمان برای پاک‌کردن آنها صرف نمی‌شود. چون امروزه مهم‌ترین و گران‌ترین دارایی در بین بشریت وقت و زمان است.

لوبیاقرمز پولیش خورده

پولیش خوردن یا پرداخت‌شدن لوبیاقرمز مرحله نهایی است که در دانه‌های مختلف، متفاوت است. در این مرحله گردوخاک و غبارهای روی دانه‌ها توسط دستگاه‌ها با مواد مخصوصی شسته و پاک می‌شوند. این مرحله مخصوص بسته‌بندی‌های فروشگاه‌ها است. چرا که محصولات در این مرحله به چشم مصرف‌کنندگان زیباتر و شکیل‌تر جلوه‌نمایی می‌کند.

چرا لوبیاقرمز دیر می‌پزد؟

عمده‌ترین دلیل برای دیر پخت بودن انواع لوبیاقرمز تازه نبودن یا کهنه بودن آن است. البته موارد دیگری چون منطقه جغرافیایی کاشت، نوع کاشت دیم و آبی بودن، میزان آبیاری یا باران و نوع بذر در دیرپز بودن این گیاه دخیل است. اما در عمل تفاوت فاحشی ندارند. اولین دلیل بیان شده مهم‌ترین دلیل برای دیرپز بودن لوبیاست. در برخی از موارد در ظاهر لوبیا نمی‌توان متوجه کهنگی آن شد. بدین منظور این محصولات را از فروشگاه‌های معتبر تهیه و مصرف نمایید.
درمورد خواص و مضرات انواع لوبیا در مقاله‌ای جداگانه توضیحات مفصل داده شده است. اگر علاقه‌مند به آن هستید از اینجا می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

شما هم اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید، در قسمت کامنت‌ها تجربه خودتان را بازگو کنید؛ همه ما از این تجربیات ارزشمند بهرمند خواهیم شد.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر به آدرس Red beans رجوع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *