چگونگی تشخیص حبوبات تازه و سالم + 6 نکته مهم

چگونگی تشخیص حبوبات تازه و سالم

 

نگاهی کلی برای شناخت انواع حبوبات و خشکبار و غلات

 

برای شناخت کیفیت انواع حبوبات و انواع غلات و انواع خشکبار، اگر کمی دقت کنیم، می‌توانیم بهترین انتخاب را با بهترین قیمت روز بازار برای تشخیص حبوبات تازه و سالم و همچنین غلات و خشکبار را داشته باشیم. با درک مفاهیمی که در این مقاله گفته خواهد شد به همراه کمی تمرین و دقت شما هم می‌توانید در شناخت موادغذایی آگاهی بیشتری کسب کنید و می‌توانید یک انتخاب عالی و یک خرید باقیمت مناسب در بازار داشته باشید.

تفاوتی ندارد که شما در کدام بازار اقدام به خرید می‌کنید، در بازار تهران، بازار شیراز، بازار قزوین و … در هر بازار، بازارچه‌، فروشگاه یا فروشگاه‌اینترنتی مواد غذایی که باشید، اگر این نکات را استفاده کنید حتما می‌توانید بهترین انتخاب را در خرید حبوبات و انواع خشکبار و غلات داشته باشید. فقط کافی‌ست این چند نکته که در ادامه گفته می‌شود را استفاده کنید.

 

بطور کلی برای هر خرید باید به چند ویژگی که نشان‌دهنده مرغوبیت و سلامت آن کالاست دقت کنید تا بتوانید خرید مناسبی داشته باشید.

چند نکته مهم برای تشخیص حبوبات تازه و سالم و خشکبار و غلات

برای خرید حبوبات و خشکبار و غلات اول از همه باید ابزار یا راهنمایی داشته باشید برای شناخت حبوبات تازه از کهنه؛ این ابزارها در دسترس شما هستند. ابزارهایی که بصورت خدادادی در اختیار شماست. استفاده از حواس شش‌گانه بویای، چشایی، بینایی و مخصوصا حس ششم می‌تواند به شما کمک بزرگی بکند که هنگام خرید بهترین و مرغوب‌ترین با مناسب‌ترین قیمت را تهیه کنید.

 

معورفی و تشخیص حبوبات و خشکبار و غلات
رای خرید حبوبات و خشکبار و غلات اول از همه باید ابزار یا راهنمایی داشته
  • اندازه: اندازه یا سایز و شکل ظاهری هر یک از دانه‌ها نشانه مرغوبیت یا عدم مرغوبیت آنهاست. بعضی از دانه‌ها اگر درشت‌تر باشند، کیفیت بالاتری دارند و طبعا قیمت بالاتری هم دارند. بعضی از این نوع دانه‌ها اگر ریزتر باشند از کیفت کمتری برخوردارند و قیمت کمتری هم دارند.

عکس این دو در برخی از موارد می‌تواند صادق باشد. یعنی کالایی که عموما به‌عنوان جنس مرغوب در بین مصرف‌کنندگان شناخته می شود، در حقیقت جنس مرغوب نیست ولی بخاطر اشتباه جا افتادن در افکار عمومی، جنس نامرغوب از محبوبیت بالاتری برخوردار می شود. بخاطر تقاضای زیاد قیمت در بازار افزایش پیدا می‌کند. جنس مرغوب بخاطر تقاضای کم، قیمت آن در بازار پایین‌تر است و این‌یک اشتباه رایج در بین مصرف‌کنندگان است.

  • رنگ: رنگ هر مواد غذایی می تواند گویای تازگی و سلامت آن باشد. حتی شهر و کشور آن محصول را از رنگ آن می‌توان تشخیص داد.
  • بو: بوی هر یک از این مواد غذایی می‌تواند گویای تازگی و کهنگی و سلامت و ناسالمی و حتی آفت خوردگی آن باشد. در برخی از موارد حتی از نوع بوی محصول نام آن تشخیص داده می‌شود.

 

  • مزه: هر دانه، طعم و مزه خاص خودش را دارد و اگر از عمر مفید این دانه‌ها گذشته باشد طعم و مزه آن تغییر می‌کند یا کمتر و یا حتی بی‌مزه می شوند. یکی از نکات مهم برای شناخت هر یک از این دانه های خوراکی خوردن و جویدن خام آنهاست که طعم و مزه و شکنندگی یا نرمی این دانه ها گویای اصالت و سلامت آن هاست.
  • مقایسه: یکی از راه‌های شناخت بهتر این‌گونه اجناس در کنار هم گذاشتن و مقایسه آنها با یکدگر است. وقتی ما در انجام کاری تخصص خاصی نداشته باشیم نمی توانیم بدون داشتن یک الگو یا نمونه متوجه برتری یا عدم برتری یک چیز از چیز دیگر بشویم. حتی این نکته برای افرادی که دارای تخصص هستند هم مهم است و برای شناخت یک جنس جدید، حتما با نمونه اعلای آن در بازار، آن را مقایسه می‌کنند و در این حالت است که متوجه کم و کیف آن جنس یا اصطلاحا بار می شود.
  • اعتماد: اصلی ترین رکن در هر خرید و فروش یا معامله ای اعتماد کردن است. این اصل از دیرباز جز مهم ترین ارکان در معاملات بوده و امروز هم جز ارکان اصلی است. در صورت وجود اعتماد برای هرگونه خرید و فروشی درنهایت بهترین روش این است که به پیشنهاد و راهنمایی فروشنده اعتماد کنیم. اصطلاحا به‌جای خرید کالا حرف و کلام وی را بخرید. اغلب صاحبان کسب‌وکار از خریدی که می کنند آگاهی کامل دارند، مگر اینکه هنگام خرید طرف خریدار به فروشنده اعتماد کرده باشد و از اعتماد وی سوء‌استفاده شده باشد. در این صورت است که شخص خریدار از کم و کیف کالایی که خریداری می‌کند اطلاعات درستی ندارد و آگاه نیست.

برای اعتماد کردن به‌طرف مقابل بعد از برسی تمام موارد درنهایت می‌‌توانیم از حس ششم خود استفاده کنیم. استفاده از این حس در افراد متفاوت است و هر کس نسبت به تجربه خود می‌تواند از این حس بهره‌مند بشود.

شما هم اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید، در قسمت کامنت‌ها تجربه خودتان را بازگو کنید؛ همه ما از این تجربیات ارزشمند بهره‌مند خواهیم شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس Legumes and grains رجوع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *