دارچین کیمای جوانی

دارچین و خواص آن

دارچین چیست و از کِی و کجا آمده؟

ریشه نام و تاریخچه دارچین

دارچین Cinnamon
نام علمی Cinnamomum zeylanicum

دارچین از زمان‌های گذشته مورداستفاده قرار گرفته است. در مصر، حتی قبل از ساخت اهرام ثلاثه برای دمان امراض مختلف مصرف می‌شد.
اسم دارچین (Cinnamon) از کلمه عبری (Kinnamon) مشتق و در کتاب مقدس به آن اشاره شده و در مراسم مذهبی یهودیان به‌کاررفته است.
درخت دارچین فقط در قسمت‌های گرم سیر می‌روید. این درخت در آمریکای شمالی نیز وجود دارد. بهترین نوع دارچین در چین می‌روید.

دارچین دارای خواص معجزه‌آسایی است و در زمان‌های قدیم از لحاظ ارزش و قیمت، مطابق طلا و عاج بوده است. در قرون قبل از میلاد مردم مصر از دارچین برای مومیایی کردن مرده‌های خود استفاده می‌کردند.

دارچین چیست و چگونه استفاده می‌شود؟ / موارد مصرف دارچین

دارچین پوست درختی است که تا ده متر ریشه دارد. برگ درخت دارچین سبز و  گل‌هایی سفید رنگ دارد. پوست این درخت را می‌کَنند و به‌صورت پودر یا در واقع نرم می‌کنند؛ به عنوان ادویه در اغلب غذاها استفاده می‌شود یا به صورت چای و دمنوش نیز می‌نوشند.

دارچین در چین

چینی ها بر این باورند که استفاده دائم دارچین برای تقویت افراد بسیار مفید و فایده است و بدن را قوی می‌کند و با استفاده از دارچین جوان‌تر می‌مانند. این در حالی است که سالمندان چینی برای بازگرداندن قوای و نیری جوانی خود از دارچین استفاده می‌کنند. یک صرب‌المثل چینیی می‌گوید که اگر می‌خواهی جوان بمانی بطور دائم از دارچین استفاده کن.

خواص دارچین

 

دارچین اکسیر و راز جوانی است و مصرف روزانه آن انسان را سالم و جوان نگه می‌دارد. دارچین بهترین دارو برای یافتن انرژی است؛ البته فرقی نمی‌کند که ضعف شخص از پیری باشد یا فشارهای روحی و یا امراض سخت.

دارچین برای مسائل جنسی

از دارچین برای بالابردن نیروی جنسی بسیار استفاده می‌شود؛ به کلیه گرما می‌بخشد، ضعف کمر و پاها را از بین می‌برد و کم‌خونی را درمان می‌کند. دارچین محرک عضله‌های رحم است و در زایمان‌های دشوار از آن استفاده می‌کنند. علاوه بر این برای دیگر عضلات که دردهای زیادی دارند دارچین و حتی پماد و کرم‌هایی که اخیراً با پایه دارچین به بازار آمده است و در کشورهای پیشرفته بیشتر مصرف می‌شود بسیار مؤثر است.

 

دارچین در عادت‌‍ماهیانه

دارچین از بسیاری از داروهایی که برای دردهای  دوران عادت ماهیانه به توصیه شده است، مفید است. استفاده از دارچین به خانم‌هایی که ناراحتی‌های نایشی از عادت ماهیانه دارند، توصیه می‌شود؛ حتی آنهایی که عادت ماهیانه نامنظم دارند، می‌توانند برای تنظیم آن از دارچین استفاده کنند.

 

دارچین آرامش‌بخش

حتماً تابه‌حال متوجه شده‌اید که بعد از خوردن یک کیک دارچین دار همه چیز را زیبا می‌بینید و به آرامش دست می‌یابید. این خاصیت دارچین است، زیرا دارچین اثر آرام‌بخش و شادکننده دارد و از بسیاری داروهای آرامش‌بخش بهتر است. در واقع باید اعتراف کرد که دارچین یک نوع والیوم گیاهی است، چرا که این داروی باستانی حاوی ماده‌ای به نام Cinnamodehyde است که تاثیری آرامش‌بخش در حیوانات و انسان دارد.

 

دارچین برای تسکین درد

با تحقیقاتی که دانشمندان چینی روی دارچین انجام داده‌اند، دریافته‌اند که دارچین در حیوانات و موش‌ها اثر برطرف‌کننده درد دارد؛ بنابراین در هنگام ناراحتی و درد، یک فنجان چای‌دارچین واقعاً اثر معجزه‌آسایی دارد. علاوه بر خواص آرامش بخشی که در دارچین وجود دارد، مهم‌ترین و شاید اثر بخش‌ترین خاصیت دارچین به هنگام حملات آسمی است که با یک فنجان چای و دمنوش دارچین این عارضه بهبود می‌یابد. 

 

 

دارچین تب‌بر

شاید بتوان اثر بخش‌ترین خواص دارچین را به تب‌بر بودن آن نسبت داد. این در حالی است که استفاده از قرص و کپسول دارچین جهت پایین آوردن تب در برخی جوامع شایع است؛ لیکن برای گردش خون نیز مفید است چون سبب باز شدن عروق نیز می‌شود. 

 

دارچین محافظ بدن و آنتی‌بیوتیک طبیعی

از دیگر خواص دارچین می‌توان به پنی‌سلین و آنتی‌بیوتیک بودن و تقویت ایمنی بدن در برابر مریضی‌ها باشد. حتی در مواقعی که ممکن است احساس نزدیک شدن به مریضی بکنید می‌تواند از بیمار شدن شما پیشگیری خوبی بکند. چای و دمنوش دارچین به هنگام سرماخوردگی به‌شدت می‌تواند کمک کننده باشد.

 

دارچین و آنتی … گوناگون

 

تحقیقات جدید دانشمندان نشان داده است که دارچین می‌تواند باکتری، میکروب، قارچ، ویروس و انگل‌های مختلف را از بین ببرد و این اثر را در کمتر گیاهی می‌توان یافت. دارچین مخصوصاً سال‌مونلا، استافیلوکوس، ویروس سرماخوردگی و ویروس‌های دیگر را به‌آسانی از بین می‌برد.

دارچین و ناراحتی معده

 

در قرن نهم میلادی یک دانشمند فرنگی در کتابش بیان نمود که دارچین داروی معده است و  برای پاک‌سازی و تسکین معده به شدت مفید است. 

دارچین بااین‌همه خاصیت طعم بسیار خوبی نیز دارد. حتی اگر چای معمولی می‌نوشید، آن را با یک قطعه پوست یا قلم دارچین به هم بزنید تا طعم آن را بهتر کند. جالب است بدانید که  اطبای آرایشگران قدیم که به آنها سلمانی گفته می‌شد و اغلب طبیبان محله‌ها بودن از چای دارچین به عنوان وسیله پذیرایی استفاده می‌کردند.

 

شما هم اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید، در قسمت کامنت‌ها تجربه خودتان را بازگو کنید؛ همه ما از این تجربیات ارزشمند بهرمند خواهیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *